نقد و بررسی

۱۵ مشکل بزرگ سری GTA که طرفداران سرسخت آن معمولاً از پذیرش آن‌ها خودداری می‌کنند

نقص‌های سری GTA که طرفداران نادیده می‌گیرند

سری Grand Theft Auto بدون شک تأثیر شگرفی بر صنعت بازی‌های ویدیویی در طول دهه‌های اخیر داشته است. این فرنچایز با جهان‌های به‌یادماندنی، شوخی‌های خاص و محبوبیت بی‌نظیرش نزد گیمرها شناخته می‌شود. اما در کنار تمام این ویژگی‌های مثبت، کاستی‌هایی نیز در سری GTA وجود دارد که طرفداران، به دلیل علاقه شدیدشان، اغلب از آن‌ها چشم‌پوشی می‌کنند. در این مقاله نگاهی به بزرگ‌ترین مشکلات هر نسخه از GTA می‌اندازیم؛ مشکلاتی که تنها طرفداران واقعی و قدیمی حاضر به پذیرش آن‌ها هستند.
کمبود ساختمان‌های قابل ورود
جهان ارائه‌شده در فرنچایز GTA عمدتاً شامل ساختمان‌های بزرگ و کوچک است که به جز تعداد محدودی از آن‌ها مانند لباس‌فروشی‌ها، خانه‌های امن و سلاح‌فروشی‌ها، اغلب غیرقابل ورود هستند و صرفاً به پر کردن نقشه بازی کمک می‌کنند. می‌توان گفت این موضوع یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فرنچایز GTA به حساب می‌آید. با این حال، طبق برخی شایعات، به نظر می‌رسد این مشکل با عرضه GTA VI حل خواهد شد. وب‌سایت GameRant اخیراً ادعا کرده که این عنوان مورد انتظار قرار است دارای صدها ساختمان قابل ورود باشد.
مبارزات با سلاح سرد در GTA V تضعیف شده است
در عناوین قبلی GTA، ریتم مبارزات تن به تن بسیار سنگین‌تر بود و حس واقعی‌تری از کتک‌زدن دشمنان با سلاح‌هایی مانند چوب بیسبال و پنجه بوکس به بازیکن منتقل می‌کرد. متأسفانه، این احساس در Grand Theft Auto V تکرار نشده و حس مبارزه تن به تن تضعیف شده است. این ضعف به‌ویژه زمانی که مبارزات GTA V را با عنوانی مانند Red Dead Redemption 2 مقایسه می‌کنید، به وضوح مشخص می‌شود. امیدواریم که GTA 6 از سبک مبارزات RDR2 به‌جای GTA V الهام بگیرد.
کنسل شدن بسته‌های الحاقی GTA V به دلیل تمرکز Rockstar بر روی GTA Online
بسته‌های الحاقی GTA IV در زمان انتشار خود به عنوان یکی از بهترین نقاط قوت این عنوان شناخته می‌شدند و با ارائه برخی از هیجان‌انگیزترین لحظات کل فرنچایز، طرفداران را سرگرم کردند. به همین دلیل، پس از انتشار GTA V، طرفداران به شدت منتظر معرفی و عرضه بسته‌های الحاقی این بازی بودند، اما هرگز خبری از آن‌ها منتشر نشد.
عدم عرضه بسته‌های الحاقی برای GTA V به دلیل تمرکز Rockstar بر GTA Online بود. در مصاحبه‌ای با کانال یوتیوب SanInPlay، جوزف روبینو (Joseph Rubino)، هنرمند ارشد بخش دوربین و سینماتوگرافی Rockstar، اعلام کرد که او روی یک بسته الحاقی کنسل شده با محوریت کاراکتر Trevor کار کرده بود. این بسته الحاقی که تأیید شده است توسط صداپیشه شخصیت Trevor، استیو اوگ (Steve Ogg)، نیز مورد تأیید قرار گرفته بود، قرار بود داستان Trevor را در قالب یک مأمور مخفی روایت کند. متأسفانه، بازیکنان هرگز نتوانستند داستان‌های بیشتری از این شخصیت دیوانه و دوست‌داشتنی را در کمپین تک‌نفره تجربه کنند.
وجود ریز تراکنش‌ها در GTA Online
شاید آزاردهنده‌ترین جنبه GTA Online، وجود ریزتراکنش‌ها باشد. به دست آوردن پول برای بازیکنان تازه‌کار به شدت دشوار است و این امر باعث می‌شود بسیاری از آن‌ها به خرید Shark Cardها ترغیب شوند. بسیاری معتقدند که این روند به تدریج به تکرار تراژدی «pay-to-win» منجر می‌شود که گریبان‌گیر بسیاری از بازی‌های آنلاین با پرداخت درون برنامه‌ای خواهد شد. در GTA Online، شما می‌توانید با پرداخت پول واقعی، به راحتی اسلحه، ماشین و ملک‌های مختلف را خریداری کنید.
حضور ترول‌ها در GTA Online
حضور ترول‌ها در GTA Online به یکی از مشکلات جدی این بازی تبدیل شده است. این مشکل زمانی بروز می‌کند که بازیکنان با سطح بالاتر برای تفریح، به بازیکنان سطح پایین‌تر حمله کرده و آن‌ها را آزار می‌دهند. این آزار و اذیت می‌تواند شامل تخریب وسایل نقلیه، حملات بی‌دلیل به دیگران، کشتن مداوم بازیکنانی که صرفاً می‌خواهند از بازی محبوبشان لذت ببرند، یا حتی تحقیر و تمسخر دیگران باشد.
حذف تعداد زیادی از وسایل نقلیه از GTA Online
در طول سال‌های گذشته، بسیاری از ماشین‌های موجود در فروشگاه‌های GTA Online بدون هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای حذف شده‌اند. این موضوع یکی از مشکلات آزاردهنده GTA Online به شمار می‌آید، به ویژه اینکه بازیکنان در طول این سال‌ها با بسیاری از این وسایل نقلیه آشنا شده و حذف آن‌ها موجب ناراحتی جامعه بازی شده است. هرچند که گاهی اوقات به مناسبت برخی رویدادها، تعدادی از این وسایل نقلیه دوباره در دسترس قرار می‌گیرند، اما بهتر بود که در ابتدا هرگز از دسترس خارج نمی‌شدند.
رانندگی در GTA IV بسیار آزاردهنده است
رانندگی همواره یکی از جنبه‌های کلیدی سری Grand Theft Auto بوده و GTA IV نیز از این قاعده مستثنی نیست. در واقع، لیبرتی سیتی پر از وسایل نقلیه مختلف برای سرقت یا خرید است. در این نسخه، Rockstar تمام تلاش خود را برای افزایش واقع‌گرایی به کار برد و یکی از مهم‌ترین تغییرات، تغییر فیزیک رانندگی بود.
متأسفانه، نتایج این تغییر چندان رضایت‌بخش نبود. هنگام رانندگی، ماشین‌ها به‌گونه‌ای حرکت می‌کردند که گویی بر روی سطوح یخ‌زده لغزنده‌اند. چرخش بیش از حد ماشین‌ها تأثیر منفی بر گیم‌پلی گذاشت، به‌ویژه در مأموریت‌هایی که نیاز به استفاده از وسیله نقلیه داشتند و این موضوع لذت رانندگی را از بازیکنان سلب کرد. خوشبختانه، این مشکل در GTA V برطرف شد.
پس از پایان داستان اصلی، GTA IV چیز زیادی برای ارائه ندارد
هنگامی که مراحل اصلی GTA IV را به پایان برسانید، به تدریج متوجه توخالی بودن جهان این بازی خواهید شد. کمبود مراحل فرعی و سرگرمی‌های مختلف در نقشه GTA IV ناامیدکننده است، مگر اینکه بخواهید برای بار هزارم به بولینگ بروید. هرچند چند مینی‌گیم و برخوردهای تصادفی در بازی وجود دارد، اما به دلیل عدم وجود حس پویایی در محیط، پس از اتمام داستان Niko چیز زیادی برای انجام دادن باقی نمی‌ماند.
مراحل و مأموریت‌های GTA IV به سرعت تکراری می‌شوند
در GTA IV، بازیکنان با دنبال کردن داستان Niko Bellic با فضایی متفاوت از عناوین قبلی روبرو می‌شوند. در حالی که این بازی بدون شک یک شاهکار محسوب می‌شود، اما به وضوح در بسیاری از جنبه‌ها هنوز جای پیشرفت دارد. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات آن که بسیاری به آن اشاره می‌کنند، تکراری شدن مأموریت‌های اصلی بازی است. به عنوان مثال، در مأموریت «UnderTaker»، بازیکن در یک مراسم ختم شرکت می‌کند که به سرعت به یک تیراندازی همه‌جانبه تبدیل می‌شود. این الگو در مأموریت «No Way on the Subway» و چند مرحله دیگر نیز تکرار می‌شود.
عدم وجود چک‌پوینت‌ها در GTA: San Andreas
در GTA: San Andreas، مأموریت‌ها می‌توانند بسیار طولانی و چالش‌برانگیز باشند. نبود چک‌پوینت‌های مختلف باعث می‌شود اگر در حین انجام یک مأموریت بمیرید یا به خاطر یک اشتباه کوچک شکست بخورید، مجبور شوید کل مرحله را از ابتدا آغاز کنید.
عدم وجود قابلیت شنا کردن در GTA: Vice City
در GTA: Vice City، بزرگ‌ترین مانع Tommy Vercetti ناتوانی او در شنا کردن است. او همیشه مجبور است برای جابه‌جایی در آب به قایق‌ها تکیه کند، در غیر این صورت به طرز خنده‌داری غرق می‌شود. متأسفانه، با انتشار GTA Trilogy: The Definitive Edition، این مشکل همچنان بدون تغییر باقی مانده است. هرچند تلاش توسعه‌دهندگان این نسخه برای وفاداری به اثر اصلی قابل ستایش است، اما جالب می‌شد اگر پس از گذشت بیش از دو دهه، به Tommy یاد می‌دادند که چگونه شنا کند.
کنترل هلیکوپتر در GTA: Vice City بسیار ضعیف است
در GTA: Vice City، کنترل و هدایت هلیکوپتر یکی از جنبه‌های جدانشدنی بازی است، اما متأسفانه این بخش به شدت از دیگر نسخه‌ها ضعیف‌تر به نظر می‌رسد. maneuvering و کنترل هلیکوپتر به طرز آزاردهنده‌ای دشوار است و این موضوع انجام مأموریت‌هایی که نیاز به هدایت هلیکوپتر دارند را مشکل‌ساز می‌کند. بدون شک، بسیاری از طرفداران قدیمی مأموریت دشوار Demolition Man را به یاد می‌آورند که در آن بازیکن باید با دقت یک هلیکوپتر کنترل از راه دور را هدایت کند.
عدم وجود موتورسیکلت در GTA III یکی از نقاط ضعف این بازی به شمار می‌رود
در سری GTA، بخش عمده‌ای از گیم‌پلی به رانندگی در جاده‌ها و انجام مأموریت‌ها اختصاص دارد و راکستار همواره سعی می‌کند انواع مختلفی از وسایل نقلیه را در بازی‌ها قرار دهد. اما این موضوع در GTA III صدق نمی‌کند. در این عنوان، هیچ موتورسیکلت قابل استفاده‌ای وجود ندارد. جالب اینجاست که یک دلیل داستانی برای این کمبود وجود دارد. طبق کتابچه راهنمای Liberty City Stories، گروهی به نام American Road Safety for Everybody با اعتراضات مکرر خود به شهرداری لیبرتی سیتی، موفق شدند استفاده از موتورسیکلت‌ها را به طور کامل ممنوع کنند. البته، به نظر می‌رسد تلاش‌های آنها در نهایت بی‌ثمر بوده، زیرا در عناوین بعدی سری، موتورسیکلت‌ها دوباره به بازی بازگشته‌اند.
فاصله زمانی میان انتشار عناوین جدید سری GTA به شدت طولانی است
در سال‌های ابتدایی این فرنچایز، عناوین GTA به‌طور مداوم و بدون فاصله‌های قابل توجهی منتشر می‌شدند. برای مثال، GTA 3 در سال ۲۰۰۱ و سپس GTA: Vice City در سال ۲۰۰۲ عرضه شد. بعد از آن، San Andreas نیز در سال ۲۰۰۴ به بازار آمد. اما از آن زمان، فاصله بین عناوین شروع به افزایش کرد. چهار سال طول کشید تا GTA 4 در سال ۲۰۰۸ منتشر شود و سپس GTA 5 پنج سال بعد، یعنی در سال ۲۰۱۳ عرضه گردید. اکنون بیش از یک دهه از آخرین بازی اصلی این سری می‌گذرد و این انتظار طولانی باعث نارضایتی طرفداران شده است. به‌نظر می‌رسد که این روند ادامه‌دار خواهد بود، چرا که ساخت جهان‌های پرجزئیات به زمان زیادی نیاز دارد.
انتشار نسخه PC معمولاً با تأخیری غیرقابل توجیه همراه است
به‌طور معمول، عناوین جدید سری GTA ابتدا بر روی کنسول‌های ایکس‌باکس و پلی‌استیشن عرضه می‌شوند و سپس، پس از مدتی، نسخه‌های رایانه‌های شخصی آنها منتشر می‌گردد. این رویه برای اولین بار با عرضه GTA 4 اجرا شد که ابتدا برای کنسول‌ها عرضه و هشت ماه بعد نسخه PC آن معرفی شد. راکستار این سیاست را در عرضه GTA V نیز دنبال کرد و نسخه رایانه‌ای را دو سال پس از نسخه کنسولی ارائه داد.

با خرید گیفت کارت پلی استیشن، ایکس باکس و نینتندو از زیکارت، از تمام امکانات هیجان‌انگیز بازی لذت ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *